Wednesday 2 November 2011

Bila Manusia Lupakan Tuhan


1. jauh daripada tuhan..
2.jauh dari keredhaan, rahmat dan rasa takut pada-Nya..Tuhan Pencipta Alam.
3. Manusia akan menjadi lalai dan leka, alpa dan lupa dengan Rabb Maha Besar,
4.lupa pada kematian yang akan menjemputnya dari lakonan sementara di pentas dunia.
 5.Lupa pada Hari Pembalasan yang akan menghitung segenap ruang amal hidupnya.
6.hilanglah rasa takut untuk bebuat dosa.
7.Mengharamkan yang halal, menghalalkan yang haram.
8.Menambah bukit-bukit maksiat dalam setiap detik masanya tanpa segan silu pada Keagungan Tuhannya.
9. Dunia yang dikejar akhirat dicampak entah kemana. Menyibukan segenap hidupnya mengumpul kenikmatan bumi kecil yang sudah pasti kehancuranya di hari terakhir nanti. Rakus mengejar kebendaan, kemewahan, pangkat, darjat dan kenikmatan yang tiada penghujungnya.  Dr. Aisyah Al-Buti menjelaskan bahawa manusia mempunyai kebiasaan iaitu sewaktu kaya dan kuat, ia akan melupakan Allah. Dan apabila ia ditimpa kesulitan, barulah ia teringat kepada tuhannya, merendahkan diri dan berdoa kepada penciptanya iaitu Allah s.w.t.

10. Meninggalkan ibadah menjadi satu kebiasaan..kemungkaran menjadi trend dan gaya hidup. Amal makruf dipandang pelik dan ketinggalan zaman.
Inilah hakikat yang merantai jiwa masyarakat kini bila tuhan tidak lagi ditakuti.
Maka, tidak hairanlah program kemaksiatan seperti AF, One in Million,My Starz LG mendapat sambutan yang tinggi berbanding program-program keagamaan seperti Al-Kuliyah, Halaqah dan Al-Hidayah. Manusia terus disogokkan dengan hiburan tanpa batasan hingga lupa dan jauh dari tuhan tewas dengan rancangan rapi yahudi dan kufar laknatullah.
Menjadikan kehidupan dunia sebagai prioriti utama hingga lupa pada kehidupan akhirat yang kekal abadi, Mungkinkah suasana dan keadaan hidup manusia kini mendorong hati dan jiwa begitu mencintai dunia??
Atau mungkin, pandangan masyarakat yang

11. lebih mengutamakan kekayaan,pangkat dan darjat?? Melahirkan jiwa-jiwa yang begitu mencintai dunia, sanggup bersaing dan berlumba-lumba sesama mereka mengejar kenikmatan dunia siang dan malam.

12. Dosa dan pahala bercampur baur. Maksiat berleluasa menyelubungi segenap dunia.
13. Jiwa dan hati dipenuhi titik noda.
14. Bangga dan angkuh membuat kejahatan.
15. Malu dan benci pada kebaikan. Ramainya Umat Muhammad hanya pada kuantiti bukan kuanliti ibarat buih-buih di lautan..lemah dan hilang sekelip mata dipukul ombak pantai.
16. Lupa akan hakikat dunia yang sementara, lupa akan usia yang hanya sesaat dua,
17. lupa pada segala amalan yang akan dinilai di hari perhitungan,
18. lupa pada masa sihat yang masih bertenaga,
19. lupa pada kematian yang pasti menemui akhir hidupnya dan lupa pada Rabbnya yang Maha Esa. Mungkinkah hati dan jiwa masih meragui hakikat kebenaran yang telah tercipta sejak azali ini???


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...